sunnuntai 24. helmikuuta 2013

Ko Lipe on Thaimaan kaunein saari

Lähdimme Lipen saarelle ensin minibussilla Trangista Pak Baran satamaan. Ajomatka kesti noin 1,5 tuntia. Haimme kyytiin lentokentältä muutamia kyytiläisiä. Hyvä vinkki Lipelle menijöille, Bangkokista saattaa saada AirAsian menolennot 40 eurolla Trangin kentälle, säästää paljon aikaa ja hermoja.

Kuskimme oli nuori ja kaasujalka herkässä. Karmein kuski Thaimaan reissulla, joissain ohitustilanteessa vaan oli pakko kääntää pää sivulle tai sulkea silmät.

Ehdimme satamaan ajoissa, noin 50 henkeä vetävä moottorivene lähti vartin kuluttua satamaan pääsystämme. Thaimaassa joka kerta laivaan nousut ja purkautumiset saadaan kaaokseksi ja niin nytkin. Jaettiin oransseja ja punaisia kortteja, sitten huudellaan orange, orange, ja kerättiin matkatavaroista oranssi kasa ja punaisten kasa. Sitten koottiin ihmiset ryhmiin väreittäin ja aletaan huutamaan porukkaa numerojärjestyksessä laivaan.

Lähdettiin matkaan hieman myöhässä, kuten aina Thaimaassa. 20 kilmometrin päässä satamasta oli jo ensimmäinen pysäkki, Tarutaon kansallispuiston pääsaari. Valtavan suuri, luonnontilainen saari. Yksi kauneimmista näkemistäni saarista, suosittelen yöpymään siellä. Saarella on muutama majoituspaikka sekä telttamajoitusta luonnonpuiston päärakennuksen yhteydessä.

Siitä jatkoimme matkaa eteenpäin, pysähdyimme pienelle Ko Khaille, asumattomalle luonnonpuistosaarelle. Pidimme siinä vartin tauon ja jatkoimme matkaa. Veneessä oli perässä 3 kpl 225 heppaista moottoria, joista vain yksi käynnistyi. Pääsimme vain hieman eteenpäin, pois saaren edustalta. Kuski ja apupojat roplasivat moottoreita reilun 5 minuuttia ja kaksi moottoria käynnistyi. Hetken päästä moottorit hyytyivät taas.

Tauko, Ko Khain autiosaari
Nyt moottoreita roplattiin vartin verran. Olimme jo päässeet selälle, jossa aallot keinuttivat reippaasti venettä. Vihdoin moottorit käynnistyivät, ilmeisesti vain kaksi kolmesta. Pääsimme kuitenkin loppumatkan perille.

Lipellä kaikki matkustajat jätetään saaren edustalla kelluvaan laituriin. Laiturilla maksetaan 20 bahtin eli 0,5 euron luonnonsuojelumaksu. Sen jälkeen ostetaan pitkähäntävenelippu, sinne rannalle, minne olet menossa.

Ko Lipen vilkkain ranta Hat Pattaya
Me olimme poikkeuksellisesti varanneet matkatoimiston kautta majoituksen etukäteen, sillä Lipe on yksi suosituimmista uusista kohteista ja siksi siitä oli ollut netissä varoituksia, että majoitusta voi high seasonilla olla vaikea saada. Yllättäen matkatoimistolla ei ollut tarjota kuin 800 bahtin eli reilun 20 euron huone. Otimme silti sen, vaikka olikin meidän reissun kallein majoitus. Matkatoimisto oli veloittanut 200 bahtin eli 5 euron "pantin" majoituksesta eli todellisuudessa siis varmasti provikkaa, jonka saavat pitää myytyään tietyn paikan majoitusta.

Haukoimme molemmat henkeämme jo saapuessamme. Merivesi oli hienoimman väristä, jota olimme nähneet. Myös hiekka oli valkoisinta reissullamme. Vesi oli kirkkainta, vedessä seisoessa näkee selvästi pohjan kalat vielä rinnan korkuisesta vedestä.

Kotiranta ja valkoinen hiekkaniemi, taustalla Tarutaon kansallispuiston asumaton saari Ko Adang
Yöllä tähtitaivas on kaupunkilaiselle häikäisevä, saari on 70 km päässä mantereelta, joten en muista nähneeni niin paljon tähtiä taivaalla aikoihin.

Meri vilkkuu bungalowien valista terassiltamme
Saari itsessään on vain parin kilometrin levyinen. Siellä on yksi ostoskatu ja yksi koulu. Paikalliset alkuperäisasukkaat ovat merimustalaisia. Heidän kylänsä oli meidän majoituksen lähistöllä.