keskiviikko 1. toukokuuta 2013

Luang Prabang oli rakkautta ensisilmäyksellä

Saavuimme Vietnamista Laosiin Vietnam Airlinesin potkurikoneella, vaikka olimme ostaneet lipun Lao Airlinesin kautta. Lento oli täynnä pelkkiä länsimaisia, joten lipun kalleus selittyi sillä. Reitti on vain länsimaisia turisteja varten. Vaikka lippu oli kallis, tässä kohtaa oltiin kuitenkin onnellisia helposta maan vaihdosta. Lento kesti reilun tunnin.

Luang Prabangin lentokentta, +35 astetta
Lentokentällä täytettiin viisumihakemus, mentiin Visa On Arrival -jonoon ja jätettiin passi ja yksi passikuva siihen. Sitten mentiin viereiseen jonoon, jossa maksoimme 35 dollaria viisumista ja yhden dollarin palvelumaksua per naama ja saimme passit viisumilla takaisin. Sen jälkeen vain kolmanteen jonoon eli passintarkastusjonoon. Yllättävän helppoa ja kivutonta, kunhan mukana on dollareita riittävästi sekä kuva. Tällä kentällä ei käynyt muut valuutat. Muista aina ottaa selvää etukäteen kunkin maan viisumipolitiikasta. Dollarit kelpaa aina rajoilla.

Lentokentällä nostettiin Laosin paikallisvaluuttaa kipejä automaatista. Vaihdoimme myös jääneet Vietnamin dongit kipeiksi. Lentokentältä pääsi kimppa-minivanilla haluamaansa majapaikkaan kiinteällä 50 000 kipin eli 5 euron maksulla. Kenttä on noin 4 kilometriä keskustasta.

Luang Prabang iltavalossa
Koska mulla oli syntymäpäivät seuraavana päivänä, otimme vähän paremman majoituksen ekoiksi öiksi. Kaunis guesthouse maksoi 320 000 kipiä eli 32 euroa yöltä.

Ammata Guest House, huone oli iso ja netti pelitti

Luang Prabang on 50 000 asukkaan Unescon maailmanperintökohde, joten kaupunki on kaunis kuin koru. Siellä on valtava määrä buddhalaistemppeleitä, kauniita taloja ja kujia. Kaupungissa käy paljon eurooppalaisia turisteja, erityisesti ranskalaisia. Eniten minusta kaupunki muistutti Balin Ubudia positiivisella fiiliksellään.

Kaupungissa on paljon ihania kahviloita, ravintoloita, hierontapaikkoja ja jokailtaiset markkinat. Siellä näkee paljon oranssikaapuisia munkkeja.

Auringonlasku Mekong-joelle
Iltamarkkinat ovat joka ilta

Ranskalaisia juttuja

Luang Prabangin hierontapaikoista saa tunnin hieronnan 4 eurolla
Hintataso on vähän kalliimpi kuin muualla Kaakkois-Aasiassa, koska suurin osa tuotteista tuodaan Thaimaasta. Silti halvallakin pärjää. Majoitus kympillä ja ruokaa saa iltatorilta jopa eurolla. Mutta jos haluaa nauttia kahviloista ja ravintoloista, niin rahaa menee hieman enemmän.

Ihania kahviloita riittaa, Joma Bakery Cafe

Luang Prabangista saa ranskalaisia aamupaloja, Le Cafe Ban Vat Sene

Me vaihdettiin majoitusta halvempaan kolmen päivän jälkeen ja jäimme odottamaan Luang Prabangiin reissukaveriamme Niinaa, joka tuli Vietnamin pääkaupungista Hanoista bussilla Laosiin. Matka kesti hänellä kaikkinensa 28 tuntia, se oli ollut aivan karsea reissu. Siis jos on mahdollista ostaa lentolippu välille Vietnan-Laos, osta se. Tai varaudu pahimpaan bussimatkaasi ikinä. Lentolippu Hanoi - Luang Prabang maksoi 125 euroa, vastaava bussilippu 40 euroa.

Keskustan Royal Palace Museum eli Ko Kham oli yllättävän hyvä museo. Se on rakennettu 1904 kuningas Sisavangvongin perheelle. Museossa oli kauniita käyttöesineitä ja muuta laolaista tavaraa. Kiinnostava oli myös kuninkaan vanhat autot piharakennuksessa.

Buddhalaistemppeli Royal Palace -museon pihalla

Kävimme puolipäiväretkellä Pak Ou -luolissa, joka on kahden tunnin venematkan päässä Mekongia pitkin, 25 kilometrin päässä Luang Prabangista. Luolat ovat täynnä buddhapatsaita eri aikakausilta. Kohteessa on kaksi luolaa. Maksoimme retkestä 80 000 kipiä eli 8 euroa sekä pääsylipun 20 000 kipiä eli 2 euroa.

Pak Ou -luolat, jokilaivat kuljetti pari tuntia perille

Alemmasta luolasta maisemat Mekongille

Pak Ou -luolan buddhapatsaita
Pysähdyimme menomatkalla myös pikkuisessa Ban Xang Hain kylässä. Siellä myytiin laolaisia käsitöitä ja lao lao -riisiviskiä.

Ban Xang Hain kyla

Kävimme myös puolipäiväretkellä Tat Kuang Si -vesiputouksilla. Se sijaitsee noin tunnin, 32 kilometrin päässä. Putoukset sijaitsevat puistossa, jossa on myös vapautettuja karhuja. Vesi on mintun vihreää kylmän raikasta. Puistokin itsessään on elämys. Siellä voisi viettää koko päivänkin. Retki maksoi 50 000 kipiä eli 5 euroa ja sisäänpääsy puistoon 20 000 kipiä eli 2 euroa. Paluumatkalla pysähdyimme Hmong-heimon kylässä.

Tat Khuang Si -vesiputoukset, uimapaikkoja oli kolme

Tat Khuang Si -vesiputoukset on mahtavan kokoiset

Retkillä ei ollut lainkaan opasta eli ne voi myös toteuttaa vastaavana omatoimisesti veneellä tai tuk tukilla.

Paikallinen matkatoimisto

Ranskalaisvaikutteita

Buddhalaistemppeli

Temppeli ja lapset

Mekong ja paikalliset lapset

Luang Prabangissa viihdyimme viikon, sinne on erittäin helppo jämähtää. Hyvää ruokaa ja leppoisa meno, mitä muuta ihminen tarvitsee.