tiistai 30. huhtikuuta 2013

Hanoin hulinaa vanhassa kaupungissa

Saavuimme Vietnamin pääkaupunkiin Hanoihin iltalennolla Da Nangista. Kone laskeutui ajallaan vähän yli yksitoista illalla. Koska Hanoin taksien kanssa on kuulemma säätämistä, me oltiin varattu etukäteen hostelli, johon kuului ilmainen kuljetus kentältä hostellille.

Tulimme kymmenen minuuttia laskeutumisen jälkeen aulaan, jossa meitä piti olla vastassa kuski. Ketään, jolla olisi ollut lappu kourassa meidän nimellä tai hostellimme nimellä, ei näkynyt, joten tarkistin vielä toisen aulan. Olimme saapuneet aulaan B, vaikka näytöillä saapuneissa luki aula A. Odottelimme parikymmentä minuuttia, mutta ketään ei edelleenkään näkynyt.

Suuntasimme siis taksijonoon. Otimme jonosta luotettavan taksifirman taksin ja lähdettiin rullaamaan mittarilla. Hanoissa lentokenttä on noin 30 kilometrin päässä keskustasta, joten taksin pitäisi maksaa noin 300 000 dongia eli 11 euroa keskustaan. Jostain syystä mittari rullasi aika reipasta vauhtia ja lopullinen lukema oli 430 000 dongia eli 16 euroa. Kuski kuitenkin "tyytyi" 400 000 dongiin eli 15 euroon. Mittari taisi olla siis räpelöity, se on kuulemma yleistä Hanoissa.

Hostellimme respan mies ihmetteli, miksi emme tulleet heidän kuskillaan. Selitimme, ettei kentällä ollut ollut ketään. Olimme kuitenkin kysyneet kaikilta lapullisilta kuskeilta ja käyneet kahdesti aulassa A. Ei voinut mitään.

Seuraavan päivän kävelimme kaupunginosaamme Old Quarteria ristiin rastiin. Kadut ovat tosi kivoja, vanhassa kaupungissa kun ollaan. Monesti yksi katu tai sen pätkä oli täynnä samoja tuotteita myyviä liikkeitä, esimerkiksi monta kenkäkauppaa tai korttikauppaa vierekkäin.

Liikenne on vilkas, muttei läheskään niin kaoottinen kuin Saigonissa. Hanoi on Vietnamin toiseksi suurin kaupunki, noin 6,5 miljoonalla asukkaalla.

Hedelmäkoju

Hanoista on varoitettu sen olevan vaarallinen kaupunki, joten olimme erityisen varovaisia. Meille ei kuitenkaan sen kummemmin tapahtunut isompaa ja ainakin vanha kaupunki vaikutti sympaattiselta.

Hanoin vanhassa kaupungissa saattaa törmätä kukkoihin ja kanoihin

Seuraavana päivänä me lensimme mieheni kanssa Laosiin ja reissukaverimme Niina jatkoi retkelle Halong Baylle. Hän tulisi meidän perässä bussilla Laosiin.

Saimme hostellillamme Little Hanoi Hostel parasta palvelua koko reissullamme. Suosittelen lämpimästi! Kolmen hengen huone maksoi 510 000 dongia eli noin 19 euroa. Hintaan kuului hyvä aamupala, netti ja ilmaiset kahvit hedelmineen pitkin päivää. Kun ottaa yli kaksi yötä, saa ilmaisen lentokenttäkuljetuksen. Koska noutomme oli mennyt pieleen, saimme ilmaisen kyydin lentokentälle.

Parasta palvelua koko reissulla, Little Hanoi Hostel

Mopokulkue

Hoan Kiem -järvi vanhassa kaupungissa

Vietnamilaiset rakastavat puistoja, se on kaikkien yhteinen olohuone