perjantai 19. huhtikuuta 2013

Kunnon reissusäätöä Kuala Lumpurin kentällä

Meillä oli Malesiasta lento Vietnamiin AirAsialla illalla. Koska meillä oli aikaa reippaasti htellista uloskirjautumisen jälkeen, lähdimme valumaan juna-bussiyhdistelmälipulla kohti Kuala Lumpurin halpayhtiölentokenttää.

Olin tehnyt ensimmäisen mobiili-check-inin eli puhelimella tehty lähtöselvitys, joten kentällä vain näytettiin lipun QR-koodia lukulaitteelle ja kone tulosti meille liput. Ainoa ongelma web-check-iniin oli se, että kännykän kautta ei pystynyt katsomaan etukäteen istumapaikkaa, joten saimme paikat peräkkäisille riveille.

QR-koodi oli puhelimessa

Lukulaitteet kentalla

Kuala Lumpur on yksi AirAsia vilkkaimmista kentistä, joten yhtiön lentoja lähtee jopa viiden-kymmenen minuutin välein. Olimme jo menossa eräälle tiskille viemään matkatavaroita, kun huomasin, että Vietnamin lento onkin eri hallissa, kuin muut AirAsian lennot.

AirAsian lentoja oli ihan muutama muutaman tunnin sisaan

Pääsimme turvatarkastuksen läpi ja suuntasimme tiskille. Virkailija kysyi passit ojennettuamme viisumia ja kerroin hänelle, että suomalaiset saavat automaattisesti 15 päivää viisumia. Suurin osa maista joutuu ostamaan Vietnamiin 30-päivän viisumin esimerkiksi 35 dollarilla, vain pohjoismaat ja Venäjä saa 15 päivää ilmaiseksi.

Koska meillä oli siis viisumiasia kunnossa, virkailija kysyi jatkolippua Vietnamista eteenpäin. Meillä on ollut tähän mennessä aina jatkolippu ostettuna, mutta sitä ei ole kukaan kysynyt. Kerroin virkailijalle, että aiomme jatkaa matkaa Vietnamista Laosiin maitse bussilla 15 päivän sisään eli minulla ei ole vielä ostettuna lippua. Kaakkois-Aasiassa matkatoimistot ovat yleensä pieniä yrityksiä, joilla ei ole nettisivuja saati mitään varausjärjestelmiä netin kautta. Virkailija ilmoitti, että hän päästää meidät lennolle, kun meillä on näyttää jatkolippu maasta pois. Hups.

Lähdimme siis tiskiltä etsimään nettiä ja etsimään mitä tahansa jatkolippua. Lentokentän langaton netti ei jostain syystä toiminut, joten kysyin business loungesta netin hintaa. Puoli tuntia maksoi noin 6 euroa! Muistin nähneeni Starbucks-kahvilan, joten kävelimme sen ulkopuolelle rinkkojen kanssa seisoksimaan puhelin kourassa. Ilmainen netti oli kuitenkin niin hidas, että lippujen hausta ei tullut mitään. Aikaa tuhraantui jo puoli tuntia.

Raahauduimme takaisin business loungeen ja varmistin käykö heillä luottokortti. Meillä oli enää vain 25 ringittiä käteistä. Laosin lentoja ei ollut kovinkaan paljon ja halvimmat olivat Lao Airlinesin kautta reilu 320 dollaria eli 250 euroa kahdelle. Bussilippu Vietnamista Laosiin maksaa noin 30 dollaria henkeen. Siinä sitten ääneen kiroilin suomeksi business loungessa ja ostin liput. Jos minulla olisi ollut läppäri matkassa, olisin askarrellut feikkiliput. Puhelimella homma ei ole niin helppoa.

Sain tulostettua liput ja netti maksoi tasan 25 ringittiä eli meille ei jäänyt yhtään käteistä. Pikajuoksu takaisin turvatarkastuksen läpi tiskille ja lipputulosteella päästiin lennolle. Kauhea jano jäi ja rahaa ei ollut yhtään.

Reilu tunti meni paniikkisäädössä lipun kanssa kentällä. Onneksi ei myöhästytty lennolta.