maanantai 22. huhtikuuta 2013

Mui Ne oli reissun suurin pettymys

Oltuamme Vietnamissa Saigonin sykkeessä hetki, päätimme jatkaa matkaa rentoon paikkaan. Halusimme rannalle ja arvoimme Mui Nen ja Nha Trangin välillä. Mui Nea oli kehuttu netissä ja Lonely Planetissä, joten valitsimme sen.

Siellä on hiekkadyynejä ja olin nähnyt artikkelin dyynisurffauksesta, englanniksi sand surfing tai sand boarding. Se kuulosti niin kivalta, että odotimme Mui Neen pääsyä.

Ostimme Saigonista Open Tour -bussiliput Saigon - Mui Ne - Dalat. Open Tour on siis lippusysteemi Vietnamissa, jossa lippu ostetaan tietylle reitille ja seuraava kohde varataan päivää ennen. Maksoimme lipusta noin 10 euroa naamaa kohden. Kilometrejä on noin 400 km, mutta Vietnamissa matkaamimen on äärettömän hidasta joko huonon tien vuoksi tai muun liikenteen. Saigonin ja Mui Nen väli kesti meillä viisi tuntia, 200 km matka.

Mui Ne sijaitsee yhden rantakadun varrella, noin 15 kilometrin matkalla. Eteläisimpänä on isoimmat hotellit ja halvemmat guest houset ja hotellit löytyvät pohjoisesta ja keskivaiheilta.

Jäimme bussista noin keskivaiheilla ja kohdallamme oli kivannäköinen hotelli. Paikka näytti liian kalliilta meidän budjetille, mutta kävin silti kysymässä hintaa.

Omistaja tarjosi huonetta kolmelle 45 dollarin hintaan, huoneen normaalihinta oli 50 dollaria. Hänellä oli myös toinen vaatimattomampi huone 35 dollarilla yö. Otimme silti paremman huoneen, kun lomailemassa oltiin. Ensimmäistä kertaa reissullamme oli iso taulu-tv, josta näkyi länsimaisia kanavia. Huoneessamme oli jopa minibaari, myös ekaa kertaa reissullamme. Terassilta näkyi meri.

Valitettavasti ilma oli huono, tuulinen ja sateinen. Jäimme nuokkumaan hotellille ja kävelimme lähellä.

Seuraava päivä oli aurinkoinen, läkähdyttävä 35 asteen kuumuudessa. Emme siis jaksaneet lähteä dyyneille, kuumuuden ollessa jo keskustassa sietämätön. Pidimme siis huilipäivän. Katsoimme telkkarista elokuvia monta putkeen, söimme karkkia ja makoilimme ilmastoidussa huoneessa.
Turistipuoteja, naapurimme on valloittanut Mui Nen
 Mui Ne ei inspiroinut enempää, vaan jatkoimme matkaa vuoristoon kohti Dalatin kaupunkia. Mui Nessa ei juurikaan ollut persoonaa, vaan vastaavaa rantakohdetta löytyy mistä päin maailmaa tahansa. Keskellä Mui Nea ei pääse edes uimaan. Kite-surffareille paikka on helmi.

Mitahan sita tekis...
Mui Nesta sentään löytyi edullista olutta ja drinkkejä, iso Saigon-olut oli halvimmillaan 0,3 euroa ja mojito-drinkin sai alle eurolla.

Vietnamilainen jääkahvi on parasta!