sunnuntai 31. maaliskuuta 2013

Malesia kutsuu - matka alkaa Kuala Lumpurista

Indonesian jälkeen oli vuorossa reissumme neljäs maa, Malesia. Ihastuimme valtavasti Indonesiaan ja erityisesti Baliin, joten lähdimme maasta haikein mielin. 2 ja puoli viikkoa ei riittänyt Balilla ja Lombokissa mihinkään. Seuraavalla kerralla menemme pidemmäksi aikaa!

AirAsia lennätti meidät taas aikataulussa ja turvallisesti Malesian pääkaupungin Kuala Lumpurin halpalentoyhtiökentälle LCCT:lle. Olimme jo aamuysiltä perillä, joten meillä oli reippaasti aikaa palloilla kentällä ennen hostellille menoa.

Mulla oli edelleen kamera ostamatta Thaimaassa rikkoutuneen tilalle, joten pyörähdin kamerakauppaan kyselemään kameraa. Nuoret pojat kauppasivat kameraa, missään tuotteessa ei ollut hintalappuja, joten arvasin, että meikäläinen maksaa ylihintaa. Loppujen lopuksi ostin kameran, vaikka tiesin maksavani siitä enemmän kuin pitäisi. Päädyin Canonin PowerShot SX500 IS -kameraan, koska se oli pieni ja tukevan tuntuinen zoom-kamera. Edellisen Nikon-kameran zoomihan oli mennyt rikki Thaimaassa.

Sen jälkeen etsimme bussit keskustaan ja matkasimme tunnin verran Kuala Lumpurin KL Sentral -asemalle. Siitä vaihdoimme LRT-junaan eli metron tyyppiseen raidejunaan. Jäimme pois jo seuraavalla pysäkillä Pasar Senillä, Chinatownissa. Siitä ei ollut kuin 3 minuutin kävely hostellillemme.

Olin varannut meille etukäteen Hostelwordin-mobiiliappsilla neljä yötä suositellussa hostellissa. Oma kahden hengen huone, yhteisvessat ja -suihku, aamupalalla maksoi 22 euroa yöltä. Saimme huoneen vain puolisen tuntia saapumisen jälkeen, ennen yhtä.

Päiväunien jälkeen kävelimme lähikatuja ja Chinatownia ihmetellen. Majoituksen sijainti oli aika nappi, Chinatownista on helppo lähteä muualle kaupunkiin ja nähtävää löytyy paljon kävelymatkankin päästä.

Chinatownin ostoskatuja, ruuhkaa riitti
Kotikadun hindutemppeli Sri Mahamariamman

Seuraavana päivänä tutustuimme isoihin ostoskeskuksiin. Ne olivat jättimäisiä, liikkeitä olisi ollut vaikka kuinka paljon. Ei me sieltä mitään ostettu, mutta katseltiin ja ihmeteltiin. Illalla käytiin 3D-leffassa isoimman kauppakeskuksen yhteydessä. Lipun hinta oli vain reilu 4 euroa.

10 kerrosta shoppailtavaa, Beraya Times Square

Hienot screenit! Ostoskeskus Lot 10
Yhtenä päivänä ostimme liput näköalabussiin Hop On, Hop Off, jonka lippu on voimassa 24 tuntia. Samalla tuli nähtyä kaikki KL:n nähtävyydet. Lipun hinta oli 38RM eli vajaa 10 euroa.

Little India on Brickfieldsissa nykyisin

Kelta-punaiset kadut ja violetit talot, pikkuintiassa tietysti
Ilma on Malesiassa trooppisen kuuma ja hiostava, joten ulkona kävellessä nuupahtaa helposti.

Chinatownin maastoja, Maybank-pankin pilvenpiirtaja
Singaporeen verrattuna, minusta Kuala Lumpur on pienempi ja vaatimattomampi. KL:ssa asuu 1.5 miljoonaa ihmista, Singaporessa 5 miljoonaa. Julkinen liikenne ja opasteet eivät ole ihan niin helppoja, kuin Singaporessa. KL on ihan jees kaupunki, Singaporen ollessa minusta tosi jees. KL on halvempi suurkaupunki. Me matkataan sinne vielä uudelleen, sillä jatkolentomme Vietnamiin lähtee Kuala Lumpurista.